tirsdag 1. oktober 2013

Sammensatte tekster


Etter å ha lest boken "Sammensatte Tekster" av Liestøl, Fagerjord og Hannemyr har jeg fått en dypere og bedre forståelse av hva en sammensatt tekst kan være. I boken poengteres det at en sammensatt tekst er bilde + skrift + lyd + video. Sammensatte tekster finnes overalt, i avisen, på tv, mobiltelefonen, kino eller på internett. 

Det å vite hva en sammensatt tekst er , er vesentlig og viktig som lærer. Vi som lærere kan også bruke dette  som en styrke i undervisningen. Vanlige måter å arbeide med sammensatte tekster på er ved f.eks å lage veggavis med elevene. I denne digitale verden har man mange muligheter for å lage sammensatte tekster. Video av stilbilder, video med pålagt lyd/tekst, tekst med bilder og lyd. Mulighetene er mange! Jeg tror man kan komme langt med å engasjere elevene hvis man prøver å tenke kreativt og utfordre både seg selv og elevene. 















Hva tror du? 

2 kommentarer:

  1. "Det å vite hva en sammensatt tekst er, er vesentlig og viktig som lærer". Litt artig (og kanskje også deprimerende) å tenke på at mange lærerstudenter og lærere mener å vite hva en sammensatt tekst er - og det var det. Med digitale verktøy er det ikke grenser for anvendelser og mulige sammensatte læreprodukter. Aktive elever som lærer bedre og mer kan være en annen gevinst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i dette. Jeg synes det virker som at man burde få ut en bredere og bedre forståelse blandt lærere og lærerstudenter om hvor mange muligheter man faktisk har når det kommer til bruk av digitale hjelpemidler. Det er så mye spennende man kan ta elevene med på hvis man bare tør, samt er litt kreativ.

      Slett