tirsdag 1. oktober 2013

Opphavsrettigheter, hva er det?

Jeg har de siste dagene lest en bok som heter "Sammensatte Tekster" av Hannemyr m.fl. Kapittel 8 i denne boken tar for seg hvordan man kan skaffe seg materiale når man skal arbeide med sammensatte tekster. Det er liten sannsynlighet for at jeg er den første i tidens historie som har tenkt en tanke. Det samme gjelder når det kommer til fagstoff. Det finnes stort sett litteratur på alle områder. Derfor er det forholdsvis lett å tilegne seg kunnskap om et tema. Det som er viktig å ha i tankene er hvordan tar man hensyn til om det er andre som har publisert noe. Hvilke regler finnes på dette området? Bruk av andres materiale knyttes til opphavsrettigheter. Det er ikke i alle tilfeller man har låv å bruke noen andres materiale. Innenfor dette emnet er det mye å sette seg inn i siden det er forskjellige regler for forskjellige ting.

Jeg synes det er veldig spennende med slike regler, og kjekt å vite hvordan jeg skal ta hensyn til de ulike tingene. Jeg vil gjerne gå i dybden på dette, og så komme tilbake med et utdypende innlegg.

Synes du det er enkelt å forholde deg til de ulike reglene rundt opphavsrettighet?

2 kommentarer:

  1. Det er mange gode nettsider som greier ut om opphavsrett og deling - noen på en oversiktlig og pedagogisk måte. clara.no og delrett.no er to. Sjekk også creativecommons.no

    SvarSlett
  2. Jeg synes også det er mange lover og regler på opphavsrettigheter. Jeg ville lære mere om det, og derfor valgte jeg blandt annet å skrive om det i forrige oppgave vi leverte inn. Jeg lærte mye av å skrive oppgaven :-)

    SvarSlett