mandag 30. september 2013

Bruk av IKT i undervisningssammenheng

Bruk av IKT i undervisningen er for mange et begrep som ligger litt langt opp og frem. Mange tenker på det som at man må bruke mye ekstra tid og krefter på planlegging og gjennomføringen. Det kan fort bli lite fokus blant elevene og vanskelig å holde tråden gjennom økten. Denne oppfatningen har jeg selv hatt helt siden jeg gikk på skolen. Mine lærere så ofte på dette som en utfordring, derfor var vi lite innom IKT å den forstand.

I dagens samfunn er vi omgitt av digitale medier. Internett er ikke noe man bare har på en stasjonær maskin, man har det på telefonen som man har med seg over alt. Tilgjengelighet har fått en ny betydning. Jeg ser på dette som en positiv utvikling i mange sammenhenger. Vi som lærere kan dra nytte av dette for å forbedre vår undervisning mener jeg. Elevene er stort sett veldig oppegående innenfor den digitale verden, derfor kan vi bruke det som en positiv forsterkning til å fange elevenes oppmerksomhet, interesse og også styrke deres selvtillitt med å vektlegge noe de er flinke på.

Norskboka.no er skrevet av Leif Harboe. Dette er en bok som trekker frem hvordan man kan bruke IKT i spesielt norskfaget. Han kommer med mange gode tips til hvordan man kan vektlegge bruken i undervisning, og det blir presentert en rekke gode programmer man kan benytte seg av. Som lærer burde man virkelig vurdere å lese denne boken for å få innsikt i hvordan man kan bruke de ulike programmene. Jeg tror at hvis man som lærer holder seg oppdatert innen IKT, så kan man i mange sammenhenger gjøre hverdagen lettere for seg selv.

Alle som vil lære mer om bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen burde lese denne boka. Jeg har hatt stor nytte av å få bedre innsikt i ulike programmer og arbeidsmåter som jeg ikke visste om fra før av.

Hva synes du om boka?


3 kommentarer:

  1. Jeg liker boka veldig godt. Bruker det som et oppslagsverk. Jeg har prøvd ut forskjellige programmer som er omtalt i boka, og jeg har dermed lært meg mye nytt :-)

    SvarSlett
  2. Godt at dere liker boka og har hatt/har utbytte av den. Enda viktigere at dere prøver ut og lærer mer - kompetanse dere kan ta med dere i lærergjerningen.

    SvarSlett
  3. Ja jeg synes egentlig uttrykket "øvelse gjør mester" passer spesielt godt innenfor den digitale verden :)

    SvarSlett