tirsdag 17. september 2013

Scribus

Som et krav i en innlevering skulle vi lære oss å bruke et program som heter Scribus. I starten syntes jeg dette programmet var litt vanskelig å forstå seg på. Har aldri brukt dette programmet før. Når man plages med et program kan man være sikker på at noen andre også har plagdes med det samme. Jeg brukte derfor internett, og fant en veldig fin side, der det blir forklart veldig greit hvordan man bruker Scribus. Denne siden vil jeg anbefale andre og bruke hvis de synes Scribus er litt innviklet.

Dette er mitt første produkt jeg har laget i Scribus:
Helt enkelt, bilde med tekst. Brukte dette i en oppgave der jeg skulle presentere meg selv og hjemstedet mitt. Bildet er tatt på Hamarøy, man ser mot Tranøy Fyr. Hest er min store lidenskap, derfor synes jeg det er beskrivende å ha det med på bildet i en presentasjon av meg. 

Hva synes du? 

3 kommentarer:

  1. Fin fortelling om hva du gjorde for å bli "venn" med Scribus. God brukerveiledning du har funnet frem til. På den første sida står det om installasjon i Linix. Det kan vi overse. Jeg legger merke til at det står at GhostScrips må installeres først. Jeg/vi gjorde det etter installasjon av Scribus.

    Jeg sjekket og fant:
    "If you install Ghostscript before you install Scribus, chances are Scribus will find Ghostscript unless you choose a nonstandard location when Ghostscript was installed.

    If it doesn't, go to File > Preferences > External Tools to browse for your Ghostscript (gs) executable. Remember to choose the gswin32c.exe or gswin64c.exe executable depending on your processor's version of Windows."

    Her lærte jeg noe nytt.

    SvarSlett
  2. Jeg har vist til "din" brukerveiledning i mitt innlegg om gratis programvare.

    SvarSlett
  3. Takk! Jeg fant denne brukerveiledningen nyttig, flott at andre kan dra nytte av det.

    SvarSlett