torsdag 21. november 2013

Ordskyer


På denne tredje samlingen i faget "Læring med digitale medier" har vi akkurat lært litt om hvordan vi kan jobbe med ordskyer. Dette synes jeg var en spennende og morsom måte å jobbe med ord på. Jeg tenker at dette kan være et morsomt avbrekk for elever som kan stimulere til økt motivasjon. Hvis elevene for eksempel har skrevet en tekst, har en skoleblogg, skal skrive et dikt osv, så kan man gjøre det mer interessant og spennende med å bruke ordskyer. Ordskyer kan brukes både for å se hvilke ord man har brukt mest i en tekst, til å fremheve ord man vil ha i et dikt, eller som en morsom måte å arbeide med tekst på. Her har man som lærer mange muligheter, det er bare å være kreativ.

En ide som ofte blir brukt i sammenheng med ordskyer er ord som beskriver kjendiser. Dette har jeg sett flere tilfeller av i for eksempel humorprogrammer. For å dra dette inn i skolen kan man for eksempel be alle elevene skrive et fint ord om hver medelev i klassen, og så lager man en ordsky til hver enkelt elev. Det kan være veldig motiverende for elevene også, at de kan si noe hyggelig til hverandre.

Jeg har laget min første ordsky idag. Det gjorde jeg via nettsiden Tagxedo. Man kan også bruke en nettside som heter Wordle.

Slik ser min ordsky ut:
Ordskyen, eller i dette tilfellet ordkoppen, er laget av ord jeg bruker på denne bloggen. Synes den var litt morsom. Valgte å bruke en kopp, siden lærere ofte er forbundet med en kaffekopp ;) 

Hva synes du? Har du noe erfaring med å lage ordskyer? 

- Kjersti 

1 kommentar:

  1. God tekst om bruk av ordskyer med ideer og eksempler.

    Koppen ble riktig fin og sentrale ord for det vi/du driver med på studiet har fått god og fremtredende plassering. Lærer i hanken.

    SvarSlett